söndag 22 mars 2015

Ålandskryssning med Monas Universum ...

- Eh... förlåt, men vad gör du egentligen? Jag måste erkänna att jag inte vet något om dig.....
började jag när den otroligt trevliga Mona slängde sig om halsen på mig och Anna när vi kom fram till incheckningsdisken på Viking Line i går eftermiddag.

- Va... har du inte läst mig?  var den trevliga Monas svar - Jag bloggar och har mig ...

- Ok. Vad trevligt. Jag får googla. Mona sprudlar av glädje och vi lullar vidare mot incheckning.

Av ren tur och glädje så följde jag med på denna kryssning och det var i ärligheten inte så vidare svårt att övertala mig. Anna skickade en länk till inbjudan om föredrag med två duktiga kvinnor, datumet var helt perfekt eftersom min älskade make just återvänt till Schweiz och jag skulle vara ensam hemma och uggla. ... glasklart att jag ska med.

När det började komma bekräftelsemail med rubrik Monas Universum så reflekterade jag bara lite lätt... vilket roligt företagsnamn ... tänkte jag.....

Det visar sig att Mona har bloggat i många år och har väldigt många som följer hennes förehavande med stor glädje och engagemang och det är lätt att förstå när man träffar Mona första gången.
Hon har tydligen också ett gäng företag och pysslar med lite av varje, en entreprenör helt enkelt med mycket stor glädje och energi som är mycket positiv.

Monas blogg heter Monas universum och hon har tidigare arrangerat denna typ av konferensresa med duktiga föreläsare som gäster, och denna resan var en sådan. Vilken bonus.

130 goa fina duktiga tjejer klev ombord på Viking Line MS Cinderella igår kväll fulla med förväntan och glädje över vad vi skulle få ta del av.

Dessvärre var Mia Törnblom sjuk så programmet fick göras om lite granna, och med den positiva stämning och energi som redan infunnit sig så var det helt ok. Mia hade spelat in ett meddelande från sängen och hon såg verkligen risig ut.

Vi fick nöja oss med Mona och en Viking Lines representant som visade film om färjan och pratade erbjudanden från Taxfree shopen. Det är tydligt att de räknar med klirr i kassan när 130 st tjejer är ombord.
Själv hade jag blivit lite skrattig av två snabba öl i baren så jag satt mest och småkommenterade tyst och larvigt allt jag hörde. Lite roligt var det allt....

Men först av allt gjorde vi en liten mingelövning där man skulle hitta sin namnskylt och mingla omkring.... det gick bra och vi hittade våra namn till slut. Jag kunde konstatera att jag inte var på mitt bästa mingelhumör, även om jag var lite lätt berusad så ville jag ta det lite piano ...  Däremot sökte vi upp några unga söta tjejer att stå och tjata med och jag kan krasst konstatera att jag inte vill stå med dem i min egen  ålder... de unga är både lite roligare och sötare.

Middag på Viking Buffee är vad det är. Mycket mat, mycket folk och dessa köer är ett fenomen i sig.
Maten var inte alls tokig och det känns som om de åtminstone har lagt ner lite hjärta och glädje i maten nuförtiden. Klart godkänt och jag ger 3 av 5 ankare för maten.
Mätt blir man ju alltid och det blir gärna lite för mycket trots att man tar ett uns av rätterna i ivern att få prova så mycket som möjligt.

Proppmätta landar i den sk Dansbaren på plan 8 där vi vet att Per Bredhammars gäng kör Golden Hits show på helgerna och det bara ville vi ju se.

Att sitta var det inte tal om då det spelades schlager för fulla muggar och med fullt ös. Vad kul. Har nog inte dansat på .. ja.. jag vet inte hur länge, men roligt är det. Särskilt när man kan sjunga med i alla sånger och man både skrålar för full hals och studsar runt som en glad höna.

Sen drog DJ Gretchen igång och vi började gäspa... kl är nu 23.00 och vi undrar vad som händer.
Vi försöker hämta energi genom att gå runt på båten och hitta något som är lite trevligare .. men nej... vi orkade helt enkelt inte. Nöjda och belåtna dunar vi in i hytt 9211 med eget fönster mot havet och utan våningssäng.

Kvällens behållning,...Alla otroligt gulliga tjejer vi pratade och satt med, ...Pers team som showade för fullt och också säga mors till vår huskonstnärs bror som jobbade i baren. Och att dansa förstås. Det är roligt.

Dag 2. Oj... shit så trött man kan vara. Trots den tidiga sänggången är vi helt slut. Frukost i storbuffen igen och nu är det lite tungt. Äggröran är både kall och astrst och brödet som ser supergott ut är torrt och trist. Det kokta ägget, kaffen och osten är dock perfekta. Vi mumsar på.

Dags för riktigt föreläsning klockan 10 och jag har inga förväntningar alls.

Det visar sig att Christina Stielli är något av det bästa jag hört på mycket mycket länge.
En fantastisk kvinna som tar plats på scen och äger i 1 och en halv timme. Imponerande.
Hon pratar om hur vi kan ta makten att välja våra tankar och ta ansvar för hur vi förhåller oss till saker och ting .. och det är verkligen befriande att lyssna på hennes livshistoria och hur hon jobbar på med sig själv och andra. Jag återkommer till Christina i ett annat inlägg då hon verkligen är värd en sida i sig.

Med ett förnöjsamt leende lämnade jag hörsalen och bara tänker så mycket bra saker, längtar så mycket efter min min som jag önskat hade varit med och lyssnat på detta.

Så var det dags för lunch i Viking buffé igen.Tack och lov överträffade lunchen alla mina förväntningar vilka var duktigt nedkörda i botten efter en frukost så trist så trist. ...

Nejdå, lunchen var god, snygg och varm. 4 av 5 ankar ger jag för den.

Dags för shopping. Det finns ju som sagt var inte mycket att pyssla med på båten om man inte ska kosta på sig lite Spa och njutning, men det var inte planerat idag så tyvärr.. fick bli shopping ....

Jag älskar normalt sett att shoppa och särskilt om jag handlar till andra. Efter några rundor och funderingar så rök några tusenlappar i en blinkning. Det är rätt lätt att komma upp i det om man köper snus, ful skitig sprit och brandy till gubben, samt galet mycket fina gosiga babysaker till lilla Freja samt ny mascara och läppis till mig ....

Där tog det slut .. nästan.

För att fördriva tiden den sista timmen gick vi till dansrestaurangen och satte oss i ett hörn för att där lyssna till musik och roa oss med underhållningen som skedde på dansgolvet.

Något av det gulligaste och lite roligaste jag sett under denna resan var när killen och tjejen i min ålder, bra på kanelen kl 14 dansade, sjöng, mös och hånglade upp varandra på det i övrigt tomma dansgolvet. Händerna på rattarna och rätt var det var så var de på rumpan och på väg in under kjolen.

Jesus vad roligt de hade. Själv satt jag med ett stort leende på läpparna och funderade på  om jag och maken hade gjort likadant om vi hade åkt?

Jodå, jag vill inbilla mig att vi hade varit lika goa och glada som dem och vår glädje över att hångla och kramas hade varit lika synlig.

Resan är därmed slut och vi kämpar oss ut till en väntande bil för vidare färd hem. Gud så skönt att komma hem. Väskan är blytung och ölpacken likaså. Hur tusen kunde man handla så galet mycket igen... å så duktig jag är .

Dagens besvikelse var att inte bli dragen som vinnare av en Sprej som tog bort bajslukt på toa.. den verkar helt suverän.. vad hette den nu igen --- Puh - putperri typ... den ska jag leta upp.

Tack och adjöken för denna helgen, den var inte tokig alls.



A





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar